مرکز تخصصی مشاوره و لورتا نوروفیدبک اندیشه سلامت

دوره بلوغ نوجوانان

دوره بلوغ در نوجوانان و هر آنچه باید بدانید

دوران نوجوانی دوران سرکشی و استقلال طلبی است و از آن به بحران هویت یاد می شود که با بلوغ در آنها همراه است. با شناخت این دوران و کشف علت رفتارهای نوجوانان می‌ توانید از مشکلات خطرآفرین این دوران به سلامت عبور کنید. همچنین نوجوانان بایستی به کمک مشاوران متخصص، به خصوصیات رفتاری و راه‌ های آرامش بخشیدن به خود واقف گردند. پس لازم است در ابتدای دوره  نوجوانی خانواده و نوجوانان اطلاعات و آگاهی‌ های لازم را درباره روانشناسی این دوره که به بحران هویت معروف می باشد کسب کنند و از ایجاد تنش و دامن زدن به سو تفاهمات پرهیز کنند پس لازم و ضروریست که مشاوره روانشناسی دوره نوجوانی را جدی بگیرید.

[irp]

مشاوره روانشناسی مسائل مرتبط با بلوغ در دختران نوجوان

بلوغ جسمی و جنسی دخترها معمولاً بین سنین ۱۰ تا ۱۶ سالگی اتفاق می‌ افتد. پس لازم است در مورد نوع رشد اندام‌ ها و  بروز موهای زاید و قاعدگی و  تغییرات هورمونی و ایجاد جوش در  پوست صورت وسایر اجزای  بدن  و اختلالات خلقی اطلاعات کافی داشته باشند. هرگز اجازه ندهید نوجوان شما بدون آگاهی، با بلوغ خود مواجه شود یا اطلاعات مورد نیاز خود را از افراد نامطلع دریافت نماید. برای افزایش آگاهی نوجوان خود، فارغ از اینکه باید اطلاعات کافی و علمی داشته باشید. باید بتوانید اطلاعاتی را با بیانی شیوا و بدون ایجاد حس تنفر و شرمساری در اختیار او بگذارید.

  مشاوره روانشناسی بلوغ زودرس در نوجوانان

دقت کنید که فرزند شما دچار بلوغ زودرس نشود و یا رشد او دچار اختلال نگردد و در نظر داشته باشید که «عامل وراثت» و «عوامل محیطی» از قبیل:
محل جغرافیایی و تماس با نور، وضعیت سلامت، وزن،  نوع تغذیه و شرایط روانی، دسترسی به فضای مجازی و  اینترنت و همینطور استفاده افراطی و خارج از کنترل از اینگونه امکانات در شروع  و زود هنگام بودن سن بلوغ دخالت دارند.
معمولا کودکانی که در مناطق گرم و کم ارتفاع و یا نقاط شهری  با امکانات رفاهی زیاد زندگی می‌ کنند و یا چاق  و درشت اندام هستند زودتر بالغ می‌ شوند.
در هر حال هر زمانی که احساس کردید مراحل رشد و بلوغ فرزندتان غیرطبیعی است حتماً از مشاور یا پزشک متخصص کمک بگیرید.

مشاوره روانشناسی بلوغ درپسران

بلوغ جسمی و جنسی پسران معمولا” در سنین 12 الی 16 سالگی اتفاق می افتد . پسران در دوران بلوغ با تغییرات مختلفی روبرو هستند مانند:
کلفت شدن و دو رگه شدن صدا، بزرگ شدن بینی ، جوش صورت ،رویش مو در صورت  و مناطق خصوصی ، اختلالات خلقی و رفتاری شدید و مسأله احتلام شبانه رو به‌ رو می‌ شوند. در بسیاری از خانواده‌ ها، والدین به دلیل مسائل فرهنگی و شرم وحیای ذاتی خود این تغییرات را به طور کل نادیده می‌ گیرند و در مورد آنها صحبتی به میان نمی اورند. اما ممکن است نوجوان درباره‌ هر کدام از این مسائل با خود کلنجار برود یا برای کسب اطلاع به سایت‌ های مجازی نامناسب متوسل شود!!
بهتر است والدین در صورت امکان نسبت به آگاهی‌ بخشی در این موارد به شیوه ای مناسب اقدام کنند، در غیر این صورت این موضوع را به مشاور متخصص این حوزه بسپارند تا فرزندشان بدون خجالت سؤال‌ های خود را از فردی امین و آگاه بپرسد.

مشاوره آنلاین و تلفنی روانشناسی نوجوانان

به صورت آنلاین  و تلفنی پاسخگوی سؤالات شما هستیم.
شما می توانید از طریق شماره  تماسها و راههای ارتباطی دیگر که در قسمت ارتباط باما قرار داده شده است با مشاورین ما ارتباط برقرار کرده و پاسخ تمام سوالات خود را دریافت نمایید

5/5 - (2 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *