مرکز تخصصی مشاوره و لورتا نوروفیدبک اندیشه سلامت

اهمیت مشاوره کودک و نوجوان

اهمیت مشاوره کودک و نوجوان

اهمیت مشاوره کودک و نوجوان

آیا تا کنون برای مشاوره کودک و نوجوان خود به یک درمانگر مراجعه کرده اید؟ کودکان و نوجوانان همزمان با رشد، مهارت های اجتماعی و هوش هیجانی ایجاد می کنند. این موارد اغلب منجر به زندگی سالم و شاد می شوند. اما بعضی از بچه ها احساساتی دارند یا به گونه ای رفتار می کنند که وضعیت خوب آن ها را مختل می کند.

یادگیری در مورد مسائل بهداشت روانی کودکان می تواند دانش شما را در مورد چگونگی کمک افزایش دهد. مهارت های خاصی می تواند تعامل موثرتر با فرزندتان را به شما بیاموزد. مراجعه به درمانگر و مشاوره کودک و نوجوان این مهارت ها را به شما می آموزد. یک درمانگر یا مشاور ممکن است به نفع کودکان یا نوجوانان شما باشد. درمان می تواند یک فضای امن برای بچه ها جهت پردازش افکار و احساسات باشد.

از استرس اجتماعی، انتقال و جابجایی و طلاق، زورگویی و ضربه، کودکان و نوجوانان بیش از هر زمان دیگری تحت فشار قرار می گیرند. جوانان غالبا با مسائل مربوط به خودآرایی و عزت نفس ، گاهی افسردگی و اختلالات خوردن دست و پنجه نرم می کنند و سوء مصرف مواد، تهدید بزرگی در مسیر زندگی نوجوانان است.

 

چه کسی باید به مشاوره کودک مراجعه کند؟

زمانی که قصد داریم احساسات خود با یک فرد در میان بگذاریم، برایمان دشوار است؛ اکنون فکر کنید که این موضوع برای کودکان تا چه حد سخت تر است. راهنمایی و مشورت با یک مشاور می تواند کمکی عالی برای آن ها باشد.

 

کودکان و نوجوانان زیادی هستند که نیاز دارند تا از کمک یک درمانگر بهره مند شوند. از کودکی که والدین آن ها دوران طلاق را می گذرانند تا نوجوانی که توسط همسالان خود در مدرسه اذیت می شود. موارد زیر نکات متداولی است که در کودک درمانی به آن پرداخته می شود:

  • تشخیص های بهداشت روان
  • مرگ یک عزیز
  • سوء استفاده (جنسی، عاطفی، جسمی، روحی)
  • اعتیاد در خانواده
  • تجربه یک واقعه آسیب زا
  • نقل مکان به یک شهر جدید
  • شروع در یک مدرسه جدید
  • زورگویی
  • طلاق

در اینجا برخی علائم وجود دارد که نشان می دهد فرزند شما در واقع اوقات سختی را پشت سر می گذارد و ممکن است به درمان نیاز داشته باشد (یا می تواند از آن بهره مند شود):

-تغییر در اشتها

-کاهش یا افزایش وزن قابل توجه

-مشکل خوابیدن

-پرخاشگری بی دلیل

-اضطراب و استرس مداوم

-عدم موفقیت یا بدتر شدن نمرات

-ایزوله سازی اجتماعی

-مصرف الکل یا مواد مخدر

-خودزنی

-بیان افکار خودکشی

اهمیت مشاوره نوجوانان

حقایقی سریع درباره کودک درمانی

-مشاوران کودک هستند که در ارائه درمان به طور خاص برای کودکان (در هر سنی) تخصص دارند.

-انواع مختلفی از درمان می تواند برای کودکان مفید باشد: بازی درمانی-، درمان شناختی رفتاری (CBT) ، CBT متمرکز بر ضربه-(TF-CBT) ، هنر درمانی، موسیقی درمانی، حرکت درمانی و موارد دیگر.

-از كودك درماني مي توان براي تعيين تشخيص (مانند تشخيص اختلال اضطراب) استفاده كرد يا كليدي در درمان اين اختلال است.

– مشاوران و والدین کودک می توانند تلاش های مشترک خود را برای کمک به کودک در مشکلات خود انجام دهند.

– مشاوران کودک می توانند موارد اساسی را که هم کودک و هم والدین کودک از وجود آنها آگاه نبوده اند، روشن کنند.

– کودک درمانی غالبا با همان موضوعاتی مواجه می شود که بزرگسالان با آن روبرو هستند؛ اما تجزیه این مسائل برای کودکان و نوجوانان به نوع خاصی از درمانگر نیاز دارد.

 

نوجوانان و روابط

وقتی کودکان به سنین بلوغ می رسند، روابط می توانند باعث اختلاف شوند. روابط عاشقانه ممکن است باعث این استرس شود. روابط بین والدین و فرزندان برای رشد سالم بسیار مهم است. اما ممکن است با تغییراتی که در دوره نوجوانی ایجاد می شود، دچار فشار شوند. به عنوان مثال، نوجوانان ممکن است نگران روابط عاشقانه باشند. برخی از نوجوانان با نگرانی در مورد روابط، بیش از حد دچار استرس می شوند. این ممکن است منجر به مسائل بهداشت روانی یا کیفیت پایین زندگی شود.

یک نظرسنجی گزارش داده است که 35٪ از نوجوانان تجربه آشنایی یا رابطه دارند. از این 35٪ ، تقریبا یک سوم گزارش می دهد که از نظر جنسی فعال هستند.

 

فواید مشاوره کودک و نوجوان

یک متخصص در زمینه مشاوره کودک و نوجوان در ارائه درمان برای کودکان و نوجوانان با رویکرد مبتنی بر نقاط قوت فعالیت می کند. این می تواند فرصتی برای این باشد که:

درباره خود بیاموزید و کشف کنید که کیستید.

مشکلات استرس و اضطراب را رفع کنید.

درمان اختلالات ADD نقص توجه  و یادگیری را دریافت کنید.

عزت نفس، اعتماد به نفس و ابراز وجود را در کودک و نوجوان افزایش دهید.

کودک و نوجوان با غذا و بدن رابطه مثبت برقرار کند.

نحوه برقراری ارتباط و یادگیری مهارت های جدید را بفهمد.

مهارت های مدیریت، اولویت بندی و سازمان را بهبود ببخشید.

در برابر مواد مخدر و الکل تصمیم درست را بگیرند.

نوجوان تغییرات ایجاد شده در روابط با خانواده را درک کند.

مشاوره تحصیلی یا شغلی دریافت کنید.

خودمراقبتی مثبت را به کودک و نوجوان بیاموزید.

بهترین مشاور کودک و نوجوان در شیراز 

مشاوره کودک و نوجوان به والدین یاری می رساند که دلواپسی هایی که در زمینه رشد عاطفی و اجتماعی فرزندان خود دارند، رفع کنند.

بازی یک وسیله ارتباطی طبیعی برای کودکان است و استفاده از بازی و تکنیک های خلاقانه بیان آزادانه احساسات و عواطف را تسهیل می کند و به کودکان در ایجاد مقاومت و بالا بردن عزت نفس کمک می کند. رابطه با مشاور غیر راهنما است و به کودک اجازه آزادی بیان خود از نظر جسمی، کلامی یا خلاقیت را می دهد.

درمان برای نوجوانان و جوانان می تواند افراد را با رشد آگاهی برای مقابله با موقعیت های اجتماعی، روابط شخصی و حرفه ای از جمله فشار همسالان و خانواده، آموزش، مسائل بهداشت جنسی حمایت کند.

برای بهترين مشاور يا روانشناس زن يا خانم در شيراز یا بهترين مشاور يا روانشناس مرد يا آقا در شيراز با ما در ارتباط باشید. مشاوران ما در شیراز درمان چهره به چهره ارائه می دهند و برخی از مشاوران خصوصی، روان درمانگران و روانشناسان نیز  مشاوره تلفنی و آنلاین ارائه می دهند. درمانگران ما می توانند با استفاده از تعدادی از روش های درمانی، از طیف گسترده ای از مسائل پشتیبانی كنند.

5/5 - (2 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *