مرکز تخصصی مشاوره و لورتا نوروفیدبک اندیشه سلامت

مشاوره ترک اعتیاد در شیراز (بهترین راه های درمان اعتیاد)

همه ی ما با اعتیاد و عوارض مخرب آن آشناییم. همه میدانیم که مبتلا بودن به اعتیاد یک عضو در خانواده به مواد مخدر، الکل و یا موارد دیگر چگونه میتواند تک تک اعضای خانواده را درگیر کرده و پیامدهای آن تا مدتهای زیادی گریبان گیر تمام خانواده گردد. اما با این حال، اعتیاد یک بیماری سخت و درک نشده است که میتوان با کمک مشاوره اعتیاد به درک بیشتری از این بیماری رسید. بسیاری گمان میکنند افراد معتاد صرفا به هیچ اصول اخلاقی پایبند نیستند و با وجود آگاهی به پیامدهای وحشناک مواد مخدر برای خود و عزیزانشان، باز هم به مصرف ادامه میدهند. بسیاری از مردم بر این باورند که ترک کردن آسان است و بیماران فاقد اراده یا انگیزه ی کافی میباشند. این دیدگاه ها کاملا نادرست بوده که نیاز به آگاهی بیشتری برای درک و فهمیدن این بیماران دارد.

مشاوره ترک اعتیاد چگونه به ما کمک میکند؟

مشاوره ترک اعتیاد یکی از بهترین روش هایی است که به افراد درگیر اعتیاد، خانواده و دوستانشان کمک میکند تا یکدیگر را درک کرده و احساسات و نیازهای واقعی یکدیگر را بفهمند. در واقع مشاوره ترک اعتیاد، چشمان بیماران را به روی نتایج و پیامدهای عملشان باز کرده و درد و رنجی که به خود و عزیزانشان متحمل میکنند را نمایان میکند. بسیاری از افراد درگیر اعتیاد، اغلب متوجه میشوند که غلبه بر بیماریشان مشکل تر از چیزی است که گمان میکردند. گاهی نیز فکر میکنند اعتیاد یک افسانه است و هرزمانی که بخواهند میتوانند آن را کنار بگذارند. مشاوره ترک اعتیاد، برای افراد دچار سومصرف مواد، اعتیاد به الکل و همچنین سایر ابعاد اعتیاد مانند اعتیادهای رفتاری برنامه های مخصوص به آنها را تدارک میبیند. مهمترین گام برای غلبه به اعتیاد، یادگیری روشهای ترک و فهم ریشه و دلیل ایجاد بیماری است. این موضوع چالش برانگیز بوده اما مهمترین گام در جهت بهبودی است.

مشاوره ترک اعتیاد در چه مواردی کاربرد دارد؟

اعتیاد یک بیماری پیچیده است و نزدیک به یک قرن مطالعه ی علمی، ما را به فهم و درکی عمیقتر از این بیماری رسانده است. اکثر مردم وقتی نام اعتیاد را میشوند به مصرف مواد فکر میکنند اما در واقع این تنها نوع اعتیاد نمیباشد. از جمله ابعاد متفاوت اعتیاد که مشاوره ترک اعتیاد در درمان آنها تاثیر به سزایی دارد، میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
اعتیاد به مواد مخدر
اعتیاد به الکل
اعتیاد به قمار
اعتیاد به بازی های کامپیوتری و آنلاین

اعتیاد به جلب توجه دیگران

اعتیاد به انواع دود و تنباکو
اعتیاد به تلویزیون
اعتیاد به خرید بیش از حد
اعتیاد به غذا خوردن
اعتیاد به ورزش
اعتیاد به شبکه های اجتماعی

ترک اعتیاد در شیراز

راه های درمان اعتیاد که توسط مشاوره ترک اعتیاد ارائه میشود چیست؟

رواندرمانی و مشاوره ترک اعتیاد همانطور که پیشتر اشاره کردیم، از اولین گام های مهم در بهبودی فرد میباشند. بسیاری از افراد انگیزه و اراده ی کافی برای ترک اعتیادشان احساس نمیکنند و یا به وجود بیماریشان معتقد نیستند. مشاور ترک اعتیاد میتواند به آنها کمک کند تا دلایل بیماری خود را فهمیده و راه حل مقابله با آن را بیابند ، در ادامه میپردازیم به چندین راه درمان اعتیاد .

درمان CBT یا شناختی رفتاری:

نوعی درمان که در مشاوره ترک اعتیاد به کار میرود، به نام درمان شناختی، رفتاری (CBT ) شناخته میشود، با توجه به افکار و احساسات و آموزش نحوه ی تنظیم مجدد آنها در لحظه، به درمان اعتیاد میپردازد. مشاوره ترک اعتیاد همراه سایر مهارت های مقابله ای، نیاز به رفتارهای اعتیادآور را در بیمار کاهش میدهد. این متد درمانی برای کسانی که با تجزیه و تحلیل افکار، انگیزه ها و احساسات خود رابطه ی خوبی ندارند، بسیار موثر است.

درمان اعتیاد با نوروفیدبک:

درمان اعتیاد با نوروفیدبک از جمله روش های بسیار موثر و ریشه ای میباشد چرا که در بسیاری از موارد ، انواع مختلف اعتیاد و عدم توانایی در ترک آنها ریشه در اختلالات روانی فرد از جمله افسردگی ، اضطراب و… دارند درمان پیشرفته نوروفیدبک با تنظیم امواج مغزی فرد و درمان اختلالات روانی وی باعث میشود که فرد بیمار انرژی و انگیزه ی کافی را برای درمان ریشه اعتیاد پیدا کند.

درمان ذهن آگاهی:

انواع روشهای درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، از جمله در مان نوروفیدبک که به آگاهی از امواج مغزی و ذهن آگاهی کمک میکنند برای طیف وسیعی از افراد قابل اجرا میباشد. این رویکرد برای افرادی که اختلالات روانی زمینه ای مانند اختلال اضطراب و افسردگی دارند، بسیار موثر میباشد. همچنین مشاوره ترک اعتیاد در درمان همزمان این اختلالات به همراه ذهن آگاهی نیز بسیار موثر واقع میشود.

درمان تقویت انگیزه:

این متد با ارائه راهکار های مختلف و متناسب با سبک زندگی افراد کمک میکند تا فرد بیمار انگیزه و آمادگی کافی برای تغییر و درمان را در خود بیابد. این بخش بسیار مهم بوده زیرا به تعهد بیمار برای بهبودی در طول مسیر طولانی درمان اعتیاد کمک میکند.

خانواده درمانی:

مشاوره ترک اعتیاد به شکل های گوناگونی برای افراد مختلف ارائه میشود. یکی از روشهای درمانی که به خصوص برای نوجوانان و جوانان موثر است، خانواده درمانی است. این نوع درمان میتواند به خانواده ها برای درک بهتر عضو آسیب دیده شان کمک کرده، او را حمایت کنند و به بهبود کلی عملکرد خانواده و استحکام پیوندها میانجامد چرا که حمایت خانواده نقش بسیار مهم در ترک اعتیاد فرد دارد.

مشاوره ترک اعتیاد در شیراز

مشاوره ترک اعتیاد چگونه در ترک اعتیاد به ما کمک میکند؟

مشاوره ترک اعتیاد به بیماران کمک میکند بر اعتیاد خود غلبه کرده، به آغوش گرم خانواده و دوستانشان برگردند و از زندگی سالم و سازنده خود لذت ببرند. این موضوع به طور معمول نیازمند پشتیبانی طولانی مدتی است که انواعی از روشها را مبتنی بر نوع اعتیاد و شرایط هر بیمار پیش میگیرد. مشاوره اعتیاد یکی از رایج ترین روشهای درمانی اعتیاد بوده و این دسته از درمان‌ها به انگیزه‌های بیمار برای مدیریت رفتار خود می‌پردازند و انگیزه‌هایی را برای حفظ و بهبودی و توسعه مهارت‌هایی برای جلوگیری از بازگشت به اعتیاد فراهم می‌کنند. مشاوره اعتیاد همچنین نیاز بیمار به روابط بین فردی سالم را برطرف میکند.

مزیت و اهمیت های مشاوره ترک اعتیاد

مشاوره ترک اعتیاد تاثیر بسیار مهمی در درمان اعتیاد و پایبندی بیماران به ادامه ی روند درمان دارد. در اینجا به چند نمونه از این مزیت ها میپردازیم:

درمان سفارشی:

هیچ دستورالعمل کلی برای درمان تمام افراد دچار یک نوع اعتیاد وجود ندارد. مشاوره ترک اعتیاد، درمان مورد نیاز هر فرد را مطابق با چالش ها ، نیازهای فردی و سبک زندگی او طراحی و پیشنهاد میکند.

کشف ریشه ها و پیشینه ی اعتیاد:

موضوع مهم تنها ترک اعتیاد نیست، بلکه فهمیدن علل و دلایلی است که منجر به اعتیاد شده است تا بتوان از بازگشت دوباره ی آن در آینده جلوگیری کرد. مشاوره ترک اعتیاد به مسائل روانی، پزشکی، خانوادگی و اجتماعی زندگی فرد پرداخته و با کمک روش های تشخیصی و تست های روانسنجی از جمله تست نقشه مغزی QEEG ، تست شخصیت MMPI و… به کشف و درمان ریشه های بیماری میپردازد.

ارزیابی در طول درمان:

درمان اعتیاد یک پروسه ی یک شبه نیست و زمان زیادی را به خود اختصاص میدهد. به همین دلیل، نظارت رویکرد درمان ضروری است که مشاوره ترک اعتیاد این نیاز را برطرف میکند.

درمان همزمان سایر بیماری های روانی:

بسیاری از افراد درگیر اعتیاد، با سایر اختلالات روانی و مشکلات سلامت روان دست و پنجه نرم میکنند و در بسیاری از موارد دلیل روی آوردن این افراد به اعتیاد همین اختلالات میباشند، مشاوره ترک اعتیاد میتواند با ارائه ی برنامه ای یکپارچه به درمان همزمان تمامی این موارد بپردازد.

مشاوره ترک اعتیاد در شیراز 

اگر تصمیم به ترک هرگونه اعتیاد و یا کمک به عزیزان خود در ترک بیماری اعتیاد دارید گروه تخصصی مشاوره و نوروفیدبک اندیشه سلامت به عنوان اولین و مجهزترین مرکز مشاوره و نوروفیدبک در شیراز با بیش از یک دهه سابقه درخشان و با همکاری کادری مجرب و متخصص در زمینه ترک و درمان اعتیاد میتواند قدمی مفید و موثر در مسیر ترک اعتیاد شما بردارد و شما را در این مسیر پر چالش به بهترین نحو یاری کند.

حرف آخر

اعتیاد، قابل درمان است. مهم نیست چقدراین موضوع غیرممکن به نظر بیاید. اعتیاد به مواد مخدر، الکل و یا سایر اعتیادهای رفتاری یک نقص شخصیتی یانشانه ی ضعف فرد نیست و برای درمان و غلبه به مشکل، تنها اراده کافی نیست. مهم نیست که وضعیت شما چقدر ناامیدکننده به نظر میرسد و یا چندبار در ترک اعتیاد خود شکست خوردهاید، تغییر همیشه ممکن است.
وقتی صحبت از درمان اعتیاد به میان می آید، راه و روش یکسانی وجود ندارد. درواقع این پروسه ی درمانی برای اینکه موثر واقع شود، به تغییر در سبک زندگی، رشد و توسعه فردی و حمایت متقابل نیازمند است. مشاوره ترک اعتیاد به شما کمک میکند بهترین روش را برای خود و یا عزیزانتان پیدا کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *