مرکز تخصصی مشاوره و لورتا نوروفیدبک اندیشه سلامت

تست نقص توجه و تمرکز iva در شیراز

تست بیش فعالی و نقص توجه تمرکز IVA در شیراز

راه‌های متفاوتی برای تشخیص اختلال عدم تمرکز و بیش‌فعالی وجود دارد از جمله تست نقشه مغزی QEEG و… اما  تست نقص توجه و تمرکز IVA هم یکی از روش های مناسب تشخیص بیش فعالی و نقص توجه تمرکز میباشد . تست بیش‌فعالی و‌ نقص توجه تمرکز که به اختصار آن را iva می‌نامند، یک آزمون تخصصی نوروسایکولوژی است که با بررسی توجه در حیطه‌های توجه دیداری، توجه شنیداری و بررسی عملکرد کنترل تکانش و در نظر گرفتن فاکتورهای دیگری مانند مقیاس‌های رتبه‌بندی رفتار والدین ، معلم ، دوستان و… به تشخیص بیش‌فعالی ADHD و نقص توجه تمرکز  می‌پردازد.

تست بیش فعالی و نقص توجه تمرکز iva چیست؟

تست توجه تمرکز IVA-2 CPT، یک آزمون پانزده تا بیست‌دقیقه‌ای کامپیوتری است که با دقت بالایی، دارای توانایی تشخیص ضعف توجه و تمرکز و اختلال بیش فعالی ADHD است. از این آزمون برای تشخیص اثربخشی درمان بیش فعالی با نوروفیدبک نیز استفاده می‌شود. همچنین این تست به پزشک کمک می‌کند تا با بررسی عملکرد توجه دیداری و شنیداری فرد و وجود یا عدم وجود تمرکز و توجه و پاسخ‌های تکانشی، به تشخیص درست‌تری از نوع اختلال بیمار دست‌ یابد.

ویژگی های تست بیش فعالی iva

IVA، یک آزمون پیوسته و دقیق است تا کوچکترین علائم نقص توجه و تمرکز را ثبت کرده و به نتیجه‌ی شفاف‌ و دقیقی دست یابد. در این مقاله به ویژگی‌های مهم این تست، اشاره می‌کنیم:

  • این تست فرد را ملزم‌ می‌کند به طور تصادفی، در هنگام شنیدن یا دیدن یک ‌هدف خاص روی موس کلیک کند. رایانه از طریق شاخص‌هایی مانند تعداد کلیک‌های نامناسب و نابه‌جا، به بررسی نقص توجه و ‌تمرکز می‌پردازد.
  • با نمودارها و گزارشاتی که ارائه می‌دهد، پزشکان را قادر می‌سازد تا یک گزارش بر اساس ارزیابی جامع خود تنظیم کنند.
  • در نمودار و گزارشات خود، عدد مربوط به توجه دیداری، توجه شنیداری و تکانشگری و مقایسه‌ی آن‌ها با مقدار نرمال ثبت شده و در مجموع جایگاه توجه و تمرکز فرد را میان هم‌سالان خود در یک جامعه‌ی نرمال نشان می‌دهد.
  • در این آزمون سوالات به صورت تصادفی و رندوم در اختیار فرد قرار می‌گیرد و با به چالش کشیدن محرک‌های بصری و شنیداری فرد، به دقیق‌ترین نتیجه دست می‌یابد‌.
  • کار با این تست آسان بوده، اما تمام مراحل توسط رایانه و به طور خودکار صورت می‌گیرد، تا دقت آزمون تا جای ممکن بالا برود.
  • از تجزیه و تحلیل داده‌های مختلف برای ارائه‌ی اطلاعات عمیق در قالب جدول و نمودار استفاده می‌کند تا به پزشکان در تفسیر نمرات و ‌داده‌های آزمون کمک ‌کند. همچنین پزشکان با مقایسه‌ی نتایج می‌توانند تاثیر روند درمان بیش فعالی با نوروفیدبک و یا دارودرمانی را بررسی کنند.
  • شامل مقیاس‌های رتبه‌بندی معلم و والدین می‌باشد.

تست بیش فعالی و نقص توجه و تمرکز iva

مراحل و نحوه ی انجام تست iva

تست بیش‌فعالی و نقص توجه و تمرکز iva، کاملا کامپیوتری بوده، ولی جهت دریافت نتیجه‌ی معتبر و قابل اعتماد، باید در حضور یک متخصص روانشناس که در زمینه‌ی برگزاری آزمون مهارت دارد، انجام شود. همچنین تحلیل داده‌ها و نتایج حاصل از آزمون، باید توسط متخصص و روانشناسان حرفه‌ای صورت بگیرد ، زمان واکنش این آزمون بسیار دقیق و بر حسب هزارم‌ثانیه است و بیش از پانصد محرک در بیست دقیقه برای فرد مورد آزمون نمایش داده می‌شود. بهترین زمان انجام این تست بین ۸ صبح تا ۸ شب بوده و بازه‌ی سنی آزمون‌دهندگان بین ۶ تا ۹۶ سال می‌باشد.

تست iva شامل چه مراحلی میباشد؟

  1.  مرحله‌ی اول دست‌گرمی: در این مرحله دستورالعمل انجام آزمون و‌ زمان و روش پاسخ به محرک‌ها توسط رایانه برای فرد شرح داده می‌شود. همچنین خطاهای فرد توسط رایانه تصحیح شده و به او علت اشتباهاتش را توضیح می‌دهد.
  2. مرحله‌ی دوم تمرینی: پس از توضیح دستورالعمل در مرحله‌ی پیشین، حالا فرد باید آزمون را تمرین کند. در این قسمت خطاهای شخص تشخیص داده شده و به او هشدار می‌دهند اما این اشتباهات در نتیجه‌ی نهایی آزمون موثر نیست‌.
  3. مرحله‌ی سوم مرحله اصلی: در این مرحله، آزمون شروع شده و پاسخ‌های فرد جهت تعیین نتیجه‌ی نهایی ثبت می‌شود. در صورت اشتباه و خطا نیز هشداری نمایش داده نمی‌شود.
  4. مرحله‌ی چهارم سرد کردن: در این قسمت ریتم آزمون کاهش یافته و به آرامی به پایان می‌رسد.

تست iva در شیراز

مزایای تست بیش فعالی و نقص توجه 

 این تست همانند تست نقشه مغزی QEEG در مدت زمان کوتاه، به نتیجه‌ی دقیق دست می‌یابد که به پزشک و متخصصان این حوزه اجازه‌ می‌دهد با بررسی گزارشات، ارزیابی جامع بهتری از وضعیت بیمار داشته باشند.

  • با دقت بالایی می‌تواند احتمال ابتلا به اختلال بیش‌فعالی ADHD و نقص توجه و تمرکز ADD را بررسی کند.
  • برای افراد دارای بیش‌فعالی مشخص میکند نقص توجه و تمرکز بیشتر در کدام حیطه می‌باشد.
  • از طریق بررسی دقیق به والدین و معلم‌ها کمک می‌کند تا با کودک و دانش‌آموز خود رفتاری صحیح و متناسب با شرایط داشته باشند.
  •  امکان تمایز بین ADD و ADHD را فراهم می‌کند، یعنی نشان می‌دهد که فرد تنها نقص توجه یا تمرکز دارد یا رفتارهای ناگهانی بیش فعالی را نیز از خود نشان می‌دهد.
  • بهترین سبک یادگیری و برخورد با کودک و فرد را نشان می‌دهد.
  • اجرای آن بسیار آسان بوده اما حتما نیاز به وجود یک متخصص مجرب برای تحلیل دارد.
  • تست نقص توجه و تمرکز  iva می‌تواند میزان موثر بودن درمان‌هایی مانند نوروفیدبک و درمان‌های شناختی بهبود توجه مانند توانبخشی شناختی را برای فرد مشخص کند.
  • همچنین این تست، در صورتی که در میانه‌ی مسیر درمان صورت بگیرد، قابلیت تشخیص میزان بهبود فرد را داراست.
  •  نوع پیشرفته‌ی تست که مخصوص ۱۸ سال به بالاست، می‌تواند جهت بررسی حرکات و عملکردهای مغز در بیماران دارای آلزایمر، افسردگی، اضطراب و آسیب‌های مغزی مورد استفاده قرار گیرد .

کاربرد تست بیش فعالی و نقص توجه و تمرکز iva ، زمانی که زیر نظر متخصصان روانشناس صورت پذیرد، نمایان میشود. تستهای روانشاختی برای خودتشخیصی اختلال ها طراحی نشده اند و استفاده از آنها مستلزم حضور متخصص حرفهای میباشد. آزمون های نظیر تست نقص توجه و تمرکز IVA برای کمک و دستیابی مختصصان به تشخیصی دقیقتر و ارزیابی صحیحتر ساخته و طراحی شده اند.

تست بیش فعالی و نقص توجه تمرکز IVA در شیراز

امروزه نقص توجه و تمرکز و بیش فعالی در بین جوامع محتلف بسیار رایج شده است اگر احساس میکنید که شما هم به این اختلال دچار هستید و به دنبال راهی برای تشخیص دقیق آن میگردید متخصصین مرکز مشاوره و نوروفیدبک اندیشه سلامت با بیش از 15 سال سابقه فعالیت و به عنوان اولین مرکز نوروفیدبک در شیراز و همچنین اولین مرکز مشاوره و علوم اعصاب نوروساینس در جنوب کشور آماده ارائه خدمات تشخیصی و درمانی با پیشرفته ترین روش های روز دنیا به شما عزیزان هستند .

5/5 - (6 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *