مرکز تخصصی مشاوره و لورتا نوروفیدبک اندیشه سلامت

درمان اختلالات خواب

درمان تضمینی اختلالات خواب با تحریک الکتریکی مغز CES

خواب خوب علاوه بر اینکه برای حفظ سلامتی و انرژی در طول روز بسیار حائز اهمیت است، در پایداری احساسات ، خلق خو و جلوگیری از بروز افسردگی ، استرس و اضطراب ، نقص توجه و تمرکز و… بسیاری از اختلالات فیزیکی و روانی نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. خواب ناکافی و نا منظم کل سیستم ایمنی فرد را به خطر میاندازد و  در صورتی که شخص از الگوی خوابی مناسب و کافی بهره نبرد، تمام تلاشهای روزمره برای حفظ سلامتی فیزیکی و روانی خود را از بین برده است.

اگر فکر میکنید تنها شما از اختلالات خواب رنج میبرید باید بگویم سخت در اشتباهید شما تنها نیستید. میلیونها نفر در دنیا از اختلالات خواب آسی هستند و به دنبال درمانی کارآمد و مفید میگردند که اختلالات خواب آنها را به طور تضمینی بهبود ببخشد. اگر شما هم از درمانهای سنتی مانند دارو درمانی که نه تنها مشکل را حل نمیکنند بلکه عوارض جانبی متعددی دارند خسته شده اید . حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا از چگونگی درمان اختلالات خواب توسط تحریک الکتریکی مغز یا CES آگاهی کامل را به دست آورید.

تحریک الکتریکی مغز ces چیست ؟

تحریک الکتریکی مغز یا ces ، یک روش بسیار مفید و بدون عارضه و بر پایه علوم اعصاب نوروساینس میباشد که دارای تاییده سازمان غذا و داروی آمریکا یعنی FDA است ، جالب است بدانید طبق تحقیقات متعدد سازمان FDA این روش درمانی علاوه بر درمان تضمینی اختلالات خواب به صورت همزمان به درمان استرس و اضطراب و درمان افسردگی هم میپردازد. در واقع استفاده عمده تحریک الکتریکی مغز یا CES در درمان اختلالات خواب میباشد اما این روش درمانی مفید به صورت همزمان به درمان افسردگی و درمان استرس و اضطراب هم میپردازد لازم به ذکر است که از همان جلسه اول میتوانید تغییرات را در خود احساس کنید که این بسیار خوشایند است .

ایا تحریک الکتریکی مغز ces عوارض جانبی دارد؟

از زمان کشف و ابداع این روش، هدف محققان کمک به افرادی بوده است که از اختلالات خواب و اضطراب رنج میبرند و تا به امروز این متد درمانی توانسته بسیار موفق عمل کند .  روش درمانی CES دهه هاست که طور گسترده در سراسر دنیا مورد استفاده قرار میگیرد و خوشبختانه تا به امروز هیچ گونه عارضه جانبی ای برای آن گزارش نشده است. همچنین یک سیستم کنترل کیفیت کامل از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا FDA به طور منظم این متد درمانی را نظارت میکند درمان CES در واقع یکی از کاربرپسندترین روشهای درمانی موجود در دنیا میباشد چرا که بدون هیچگونه عارضه جانبی به درمان اختلالات متععد میپردازد .

چگونگی درمان اختلالات خواب با تحریک الکتریکی مغز CES

بر اساس مطالعات انجام شده ، تحریک الکتریکی مغز یا CES با فرستادن امواج الکتریکی ملایم و بی عارضه خود باعث فعال شدن گروه خاصی از سلولهای عصبی مغز میشود که این سلولها به ترشح سروتونین و استیلکولین میپردازند. این مواد شیمیایی باعث القای احساس آرامش و افزایش تمرکز ذهنی و کاهش استرس و اضطراب میشوند. در واقع تحریک الکتریکی مغز این اجازه را به متخصص نوروتراپ میدهد که فعالیت بخشهایی از مغز را افزایش یا کاهش داده و به این شکل، به تنظیم الگوهای سلول های مغزی بپردازد. CES بدین ترتیب بیقراری را کاهش میدهد، خلقوخو و احساسات درونی را بهبود بخشیده و به کاهش اثرات استرس و اضطراب میپردازد و در نهایت خوابی راحت و منظم را به فرد هدیه داده.

همچنین این اثرات پس از یک جلسه درمانی قابل مشاهه میباشد، اما لازم است که برای پایدار سازی این اثرات دوره درمانی خ.د را تکمیل کرده و به طور مداوم به جلسات درمانی ادامه دهید. در واقع استمرار شما در جلسات درمانی منجر به دائمی و پایدار شدن تاثیرات درمان تحریک الکتریکی مغز یا CES میگردند چرا که به وجود آوردن تغییرات در عملکرد سلول های مغزی کمی نیاز به استمرار دارد و شما با تکمیل کردن جلسات درمانی خود میتوانید تا اخر عمر خوابی راحت را تجربه کرده و از شر دارو های پر عوارض خلاص شوید .

درمان اختلالات خواب

درمان اختلالات خواب کودکان با تحریک الکتریکی مغز CES

امروزه یکی از مشکلات و دقدقه های بزرگ بسیاری از والدین دیر خوابیدن و شب زنده داری کودکان و نوجوانان است چرا که رشد طبیعی انسان در ساعات 8 الی 4 صبح اتفاق می افتد و دیر خوابیدن میتواند یکی از عوامل مهم در عدم رشد جوانان باشد از آنجا که قرص و دارو راه مناسبی برای درمان اختلالات خواب کودکان و نوجوانان نمیباشد شما با روش درمانی CES میتوانید به صورت ریشه ای اختلالات خواب فرزندان خود را حل کنید.

درمان اختلالات خواب بدنسازان 

یکی دیگر از کاربرد های روش درمانی تحریک الکتریکی مغز یا CES برای بدنسازان عزیز میباشد چرا که مهم ترین عامل رشد عضلات در بدنسازان بعد از برنامه تغذیه صحیح ، خواب مناسب میباشد پس اگر در رشته ی بدنسازی فعالیت میکنید دیگر نگران اختلالات خواب خود نباشید چرا که با روش درمانی CES میتوانید اختلالات خواب خود را به صورت تضمینی و ریشه ای حل کنید .

اختلالات خواب چیست ؟

اختلالات خواب در واقع به حالاتی گفته میشود که بر کیفیت و مدت خواب فرد تاثیر گذاشته شده است. افراد به دلایل مختلفی از جمله بیماری ها، دردهای روحی و روانی، افسردگی، اضطراب، اثرات داروها و سایر اختلالات مرتبط با استرس ممکن است خواب ضعیف و بی کیفیتی را تجربه کنند و از آنجا که خوابیدن صحیح و کامل نقش بسیار مهمی در زندگی هر فرد ایفا میکند و باعث جلوگیری از بسیاری از بیماری های روحی روانی میگردد داشتن یک خواب کافی و سالم لازمه ی داشتن زندگی و مغزی سالم است.

انواع اختلالات خواب کدامند ؟

انواع متفاوتی از علائم اختلالات خواب وجود دارد و آگاهی از هرکدام میتواند به شما کمک کند علت بی انرژی بودن ، عدم توانایی در تمرکز و خستگی روزمره ی خود را پیدا کنید .

  • بیخوابی 

بیخوابی یکی از شایعترین اختلالات خواب میباشد که باعث میشود نتوانید به اندازه ی کافی خوابیده و آرامش و خلق خوی خود را بازیابید. این اختلال باعث خستگی های مکرر و طولانی مدت درطول روز شده و همچنین موجب نقص در توجه و تمرکز شده که شما را از انجام فعالیتهای روزمره باز میدارد. بیخوابی به اشکال متفاوتی در هرکس بروز میکند. بعضی از افراد در به خواب رفتن مشکلاتی دارند و بعضی به صورت مداوم در طول خواب بیدار میشوند. همچنین بعضی ممکن است ترکیبی از این موارد را داشته باشند.

  • راه رفتن در خواب

مجموعه ای از رفتارهای فیزیکی متفاوتی که در مراحل خاصی از خواب رخ میدهد با عنوان پاراسومنیا شناخته میشود که یکی از معروفترین و متداولترین آنها، راه رفتن در خواب میباشد که میتواند باعث بروز مشکلات بسیاری شود.

  • کابوسهای شبانه و فلج خواب

  • خواب بیش از حد

  • شب ادراری

درمان اختلالات خواب با تحریک الکتریکی مغز CES

آیا روش درمانی تحریک الکتریکی ces تنها اختلالات خواب را درمان میکند ؟

CES یا تحریک الکتروتراپی جمجمه یکی از  موثرترین روشهای درمانی موجود است که رویکردهای متفاوتی برای مدیریت استرس، درمان اختلالات خواب، درمان افسردگی و اضطراب دارد. یکی از فوری ترین تاثیرات تحریک الکتریکی مغز یا CES کاهش اضطراب و بهبود خلق و خو بوده که همین امر باعث بهبود در فرایند خواب شما بوده میگردد. یکی از مزیت های درمان CES این است که افراد بعد از جلسات درمانی احساس آرامش و هوشیاری را به طور واضح تجربه کرده و از همان جلسات اول اصلاح الگوی خواب خود را مشاهده میکنند. این روش درمانی به طور تضمینی بر روی درمان اضطراب و افسردگی موثر بوده و طبق تحقیقات که بر روی هزاران نفر انجام شده افراد پس از تجربه تحریک الکتریکی مغز یا CES، همواره گزارش داده اند که بدن خود را سبکتر و ذهن خود را شفاف و آرامتر از پیش یافته اند.

آیا تحریک الکتریکی مغز ces همان تحریک الکتریکی مغز tdcs است؟

خیر! با اینکه به نظرمیرسد این دو متد درمانی در مسائل بسیاری با یکدیگر شباهت داشته باشند، دارای تفاوتهای بسیاری هستند. به عنوان مثال درهر دو درمان ازالکترودها و امواج برای تحریک الکتریکی مغز استفاده میشود، اما در تحریک الکتریکی مغز TDCS این الکترودها بر بخشهای متفاوتی از سر قرار میگیرند در صورتی که در روش درمانی CES، الکترودها تنها بر روی دو گوش قرار میگیرند. همچنین دو روش در نوع و طول امواج فرستنده نیز با هم متفاوتند.

روند درمان و طول جلسات CES چگونه است ؟

بعد از تشخیص متخصصین توسط اظهارات بالینی شما و یا با استفاده از تست های روانسنجی نظیر تست نقشه مفزی QEEG شما وارد دوره درمان میشوید هر جلسه بین 20 تا 30 دقیقه به طول می انجامد و میانگین تعداد جلسات طبق شدت اختلال فرد متفاوت میباشد اما به طور میانگین بین 20 تا 40 جلسه میباشد که میبایست در طول هفته حداقل 2 تا 3 به متخصیص خود مراجعه کنید .

درمان اختلالات خواب با تحریک الکتریکی CES در شیراز

درمان هر گونه اختلالی نیاز به متخصص مرجب دارد چرا که هر فردی قادر به درمان اختلالات مغزی شما عزیزان نمیباشد از این رو مرکز مشاوره و نوروفیدبک اندیشه سلامت به عنوان بنیان گذار درمان های نوروتراپی در جنوب کشور با بیش از یک دهه سابقه فعالیت در زمینه روانشناسی و علوم اعصاب و روان آماده ارائه خدمات مشاوره و نوروتراپی با بالاترین سطح کیفی به شما هموطنان گرامی میباشد .

 

5/5 - (4 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *