مرکز تخصصی مشاوره و لورتا نوروفیدبک اندیشه سلامت

ضرورت مشاوره دوران بلوغ نوجوانان

ضرورت مشاوره دوران بلوغ

ضرورت مشاوره دوران بلوغ

آیا از ضرورت مشاوره دوران بلوغ آگاه هستید؟ دوران بلوغ دوره انتقال بیولوژیکی و اجتماعی تکوینی است. فرایندهای شناختی – اجتماعی که در پیمایش روابط پیچیده و صمیمی به طور فزاینده ای دخیل هستند، در تمام دوره نوجوانی همچنان در حال پیشرفت اند.

در این دوران تغییرات عملکردی و ساختاری در مغز رخ می دهد که در نحوه ارتباط نوجوان و پیمایش او با محیط اجتماعی تاثیر دارد. مناطقی از مغز اجتماعی در دهه دوم زندگی هم دستخوش تغییرات ساختاری و هم ساماندهی عملکردی می شوند که احتمالا بازتاب یک دوره حساس برای سازگاری با محیط اجتماعی فرد است.

اینکه نوجوان ممکن است در یک دوره حساس رشد باشد و او را با چالش هایی گیج کننده و سخت مواجه کند، نیاز به مشاوره نوجوان را نشان می دهد.

نوجوانی با تغییر در ساختار مغز و عملکرد مشخص می شود؛ به ویژه در مناطقی از قشر که در فرآیندهای شناختی سطح بالاتر مانند حافظه نقش دارند که ممکن است در دوره نوجوانی ظرفیت آنها افزایش یابد.

انعطاف پذیری افزایش یافته نه تنها ممکن است منجر به افزایش فرصت های توسعه شود، بلکه آسیب پذیری های آن نیز افزایش می یابد. این تغییرات گاه اثرات انزوای اجتماعی را نشان می دهد که با دوره نوجوانی به عنوان یک دوره حساس برای پیشرفت بیماری روانی سازگار است. در ادامه بیشتر با این دوران و ضرورت مشاوره دوران بلوغ آشنا می شویم.

 مشاوره نوجوانان

مزایای مشاوره دوران بلوغ برای نوجوانان

نوجوان قادر است علت اصلی احساسات، رفتارها و ضربه های خود را بیاموزد. این موضوع به آن ها امکان می دهد تا با مشکلاتی که دارند روبرو شوند و راه حل هایی برای رفع این مشکلات پیدا کنند. اگر برای بهتر شدن احساسات یا اصلاح شرایط به دارو نیاز باشد، درمانگر می تواند بهترین دارو را برای مشکل خاص توصیه کند.

مشاوره دوران بلوغ می تواند به بهبود خلق و خوی کلی کودک، یافتن ارزش والای خود و اعتماد به نفس او کمک کندو همچنین باعث افزایش عزت نفس او می شود. با استفاده از این عبارات، درمانگر بهتر می تواند به نوجوان کمک کند تا این احساسات را کنترل کند.

شما می توانید مسائل و چالش هایی که نوجوان شما در دوران بلوغ با آن روبه رو است، برطرف کنید. هنگامی که برای اولین بار علائم یا رفتارهایی را مشاهده کردید، بهتر است با متخصصی تماس بگیرید که می تواند در حل مشکلات به شما کمک کند و آنها را دوباره در مسیر درست قرار دهید.

هر مرحله از رشد کودک چالش های خاصی را به همراه دارد؛ اما شرایط بهداشت روانی می تواند این چالش ها را بسیار سخت تر کند. هر نوجوان نسبت به وقایع زندگی خود واکنش متفاوتی نشان می دهد که از این وقایع می توان به طور معمول  به موارد زیر اشاره کرد: انتقال به خانه ای جدید یا طولانی مدت و آسیب زا باشد مانند مرگ یک عزیز، بلایای طبیعی، آزار و اذیت، طلاق والدین یا جدایی.

استرس می تواند به دلیل نگرانی در مورد روابط عاشقانه، عادات غذایی بی نظمی باشد که هم به سلامت جسمی و به عزت نفس فرد آسیب برساند و هم به دلیل سوءمصرف مواد برای عبور از مرزها.

سن و جنسیت نوجوان نیز می تواند در مقاومت آنها در برابر تغییرات زندگی تأثیر بگذارد؛ زیرا نوجوانان جوان با سازگاری با این تغییرات زمان ساده تری می یابند. ژنتیک نیز می تواند نقش بسزایی داشته باشد؛ زیرا برخی از مسائل ذهنی مانند دوقطبی در خانواده ها وجود دارد. این چالش ها می تواند در مدرسه، خانه و در کنار دوستان و خانواده دشواری ایجاد کند و ضروری است که این نوجوانان باید مشاوره بگیرند و افکار و احساسات آنها بدون انتقاد و قضاوت شنیده شود.

در دوران بلوغ از نظر اجتماعی و احساسی چه انتظاری داشته باشیم ؟

تغییرات خلق و خو، تغییرات سطح انرژی و همچنین نوسانات بین احساس استقلال و تمایل به حمایت والدین ازجمله نشانه های دوران بلوغ هستند.

فرزند شما می خواهد هویت خود را ایجاد کند که ممکن است شامل دوستی و تجربیات جدید باشد. اگر این اتفاق بیفتد، آنها در مورد چگونگی مدیریت دوستی های فعلی با چالش هایی روبرو می شوند. همچنین نوجوانان در این دوره به کنجکاوی در زمینه روابط جنسی می پردازند و حتی ممکن است رابطه عاشقانه برقرار کنند.

بلوغ زمانی برای استقلال بیشتر کودکان است (مانند رفتن به مدرسه). برخی نوجوانان سعی می کنند رهبری یک گروه یا قبول مسئولیت های مختلف و کار پاره وقت را عهده دار شوند. این تغییرات نشانگر شکل گرفتن شخصیت و هویت آن ها است تا به سمت بالغ شدن بروند، مهارت های خود را توسعه دهند و عواقب کارهای خود را بپذیرند.

 

حرف آخر

مشاوره دوران بلوغ با هدف کمک به جوانان در درک احساسات، رفتارها و افکار خود و استفاده از تکنیک های منحصر به فرد انجام می شود. بنابراین، تیم ما در شیراز رفتار مسئله دار افراد مربوطه را تشخیص می دهد و آنها باید مطابق با آن جلسه های مشاوره خاصی را بگذرانند.

اکثر والدین تایید می کنند که دوران بلوغ برای فرزندان دورانی حساس و گیج کننده است. از این رو، بسیار مهم است که والدین فرزندان نوجوان خود را به بهترین روش کنترل کنند. بنابراین، این جلسات مشاوره ای سازمان یافته است و بیشتر اوقات موثر هستند.

مرکز مشاوره ما مطمئنا یک سرویس قابل اعتماد برای درمان اضطراب و مدیریت استرس در شیراز است. اضطراب یکی دیگر از مشکلات نوجوانان است که کنترل آن بسیار دشوار است. از این رو، این جلسات مشاوره مورد نیاز است.

در کارگاه های مشاوره تعاملی که با حضور هم زمان بزرگسالان جوان تشکیل می شود، نوجوانان در فعالیت های مختلفی مانند گفتگوها ، بازی ها و سایر جلسات عملی شرکت می کنند. تیم ما با همکاری  بهترين مشاور يا روانشناس زن يا خانم در شيراز و بهترين مشاور يا روانشناس مرد يا آقا در شيراز عمدتا روی این جلسات مشاوره مبتنی بر فعالیت تمرکز می کند که بسیار مثمر ثمر بوده است.

نوجوانی پیچیده ترین مرحله زندگی یک فرد است. این جلسات مشاوره نوجوانان نه تنها بر بیمار بلکه بر خانواده بیمار نیز متمرکز است و این همان کاری است که ما انجام می دهیم. مشاوران ما ترجیح می دهند مشارکت در خانواده را انجام دهند؛ زیرا آن ها نقشی اساسی در زندگی نوجوانان دارند.

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *