مرکز تخصصی مشاوره و لورتا نوروفیدبک اندیشه سلامت

11 تا از بهترین راه های درمان استرس و اضطراب

11 تا از بهترین راه های درمان استرس و اضطراب بدون دارو

اگر به دنبال درمان استرس و اضطراب بدون دارو و با چند روش ساده اما بسیار کارآمد هستید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

اگر شما فردی هستید که در زندگیتان مدام استرس و اضطراب را تجربه میکنید جای نگرانی نیست چرا که با روش های گفته شده در این مقاله میتوانید کمک شایانی به خود کنید و استرس و اضطراب خود را به راحتی درمان کنید.
استرس و اضطراب یکی از رایج ترین احساسات روزمره ما هستند. در تمام طول زندگی خود، در حال درک و‌ تجربه کردن استرس و اضطراب های گوناگون هستیم. استرس در بعضی مواقع به ما کمک می‌کند تلاش کنیم، درس بخوانیم و کار کنیم، از موقعیت‌های خطرناک خودداری کنیم و زندگی بهتری داشته باشیم. در عین‌ حال، این استرس و اضطراب میتواند باعث فکرهای پریشان ، عدم تمرکز، کم‌خوابی و اختلالات خواب ، حملات پانیک ، اختلال ptsd و بسیاری از مشکلات دیگر در زندگی شما بشود. جالب است بدانید استرس و اضطراب مغز ما را در هنگام مشکلات یا تصمیم‌گیری‌های مهم، فلج می‌کنند که این به خودی خود معضل بزرگیست.

اضطراب آزاردهنده و گاهی ترسناک است. این احساس، بر جسم و روان انسان تاثیر گذاشته و اگر از حد و اندازه اش بیشتر شود، باعث آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر به سلامت جسمانی و روانی فرد می‌گردد. همه‌ی ما در طول زندگیمان مقادیر متفاوتی از استرس و اضطراب را تجربه می‌کنیم که به عنوان تلنگری برای رسیدن به اهدافمان، ما را به جلو هل می‌دهد. اما در صورتی که میزان استرس شخص، به حدی باشد که زندگی روزمره و فعالیت‌های طبیعی او را دچار مشکل کرده و بر روی درس، کار و روابط انسانی او تاثیر بگذارد، نیازمند درمان و مداخله می‌باشد.

استرس و اضطراب

علائم استرس و اضطراب 

عرق کردن، لرزیدن، دلشوره و سرگیجه، تپش شدید قلب و تنگی نفس از علائم رایج اضطراب هستند و در صورتی که این علائم، به صورت مداوم فرد را آزار داده و‌ در زندگی روزمره‌ی او تداخل ایجاد کند، شخص ممکن است از هر راهی برای درمان استرس و اضطراب خود کمک بگیرد.
در صورتی که فرد به راه‌هایی ناسالم، مانند خودداری از شرکت در فعالیت‌های جمعی و دورهمی‌ها، کناره‌گیری از دوستان و حتی خانواده و گاهی پناه بردن به مواد مخدر، برای فرار یا کم‌کردن اضطراب خود پناه ببرد که تنها برای مدت‌زمان کوتاهی تاثیرگذارند، در طولانی مدت، آسیب‌هایی جبران‌نشدنی بر زندگی فردی و اجتماعی و سلامت جسم و روان خود خواهد گذاشت.

بهترین راه های درمان استرس و اضطراب بدون دارو

لازم به ذکر است که دارو های امروزی همگی شیمیایی بوده و عوارض متععدی دارند و همچنین تنها برای مدت کوتاهی ممکن است علائم استرس و اضطراب شما را کاهش دهند و به هیچ عنوان درمانی قطعی برای استرس و اضطراب نیستند اما خوشبختانه با تحقیقات متعدد انجام شده و پیشرفت روز افزون علم دنیا روش های سالم و بی خطر برای درمان اضطراب کشف شده است که در ادامه به آنها میپردازیم .

1.ورزش و فعالیت بدنی؛

فعالیت بدنی، یکی از کلیدهای کنترل و کاهش اضطراب است. در صورتی که به طور منظم ورزش کنید و فعالیت فیزیکی داشته باشید، روان سالم‌تر و ذهنی آرام‌تر بدست می‌آورید. خوشبختانه، انواع متفاوتی از فعالیت‌های ورزشی وجود دارند که می‌توانند به شما در درمان افسردگی و اضطراب کمک کنند. رفتن به باشگاه و یا حتی ورزش در فضای باز و طبیعت می‌تواند به شدت در حال‌وهوای شما تاثیرگذار باشد. حتی پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، در درازمدت اثر خود را بر کاهش استرس شما نشان خواهد داد. نکته‌ی مهم این است که حتماً فعالیت‌بدنی و ورزش را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید و به آن پایبند بمانید.

2. رژیم غذایی مناسب؛

رژیم غذایی نامناسب، می‌تواند شما را به استرس حساس‌تر کند. مواد غذایی دارای چربی و قند بالا، پس از احساس خوشی و آرامش لحظه‌ای، میزان اضطراب شما در درازمدت را افزایش می‌دهند. یک رژیم غذایی سالم و استفاده از مکمل‌های عذایی در صورت نیاز، به شما در مبارزه با اضطرابتان کمک می‌کند.

ورزش برای درمان استرس و اضطراب

3. درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک 

خوشبختانه با پیشرفت روز افزون علم پزشکی در دنیا درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک به یکی از راه های بسیار مفید بدون عوارض جانبی و دائمی تبدیل شده است که بر خلاف دارو درمانی هیچگونه عوارض جانبی ندارد و تاثیرات پایدار و همیشگی بر مغز فرد میگذارد ، در درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک ، امواج مغزی فرد از نو تنظیم شده و باعث میشوند که علائم استرس و اضطراب از بین برود ، درمان نوروفیدبک با دریافت بازخورد از مغز فرد به مراجعه کننده این امکان را میدهد که بتواند امواج مغزی خود را اصلاح و از نو برنامه ریزی کند .

4. کاهش استفاده از موبایل و تلویزیون؛

استفاده روزمره از ‌موبایل، لپتاپ و تبلت‌ها جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره همگی ماست. اما صرف مدت زمان طولانی مقابل نمایشگرها، باعث افزایش میزان استرس و اضطراب در انسان میشود. این موضوع حتی می‌تواند بر روی خواب صحیح ما تاثیرگذار باشد که در نهایت موجب استرس بیشتر خواهد شد. بنابراین، حتی اگر به دلیل تحصیل و شغلتان ناچارید مدت‌زمان طولانی مقابل نمایشگر گوشی و لپتاپ بنشینید، یا عادت به تماشای بیش‌ازحد تلویزیون دارید، حتماً زمانی در روز را برای دوری از تمام این موارد تدارک دیده، چشمانتان را ببندید و به مراقبت از خود بپردازید.

5.نوشتن و فعالیت‌های هنری؛

استفاده از قوه‌ی تخیل و خلاقیت، می‌تواند بسیار در کاهش اضطراب تاثیرگذار باشد. نوشتن از آنچه باعث استرستان شده، ممکن است به شما نشان دهد که بیهوده نگران شده‌اید. تمام مسائلی که در ذهنتان است را به روی کاغذ بیاورید و در کنار آن، به نوشتن از تمام چیزهایی که بابت داشتنشان شکرگزارید بپردازید. یادآوری داشته‌ها و پاداش‌هایتان می‌تواند به شما در کنترل استرس کمک کند. گاهی نیز کلمات به درستی شکل نمی‌گیرند و حتی نوشتن نیز ممکن است باعث پریشانی خاطرتان شود، در این مواقع ساده‌ترین فعالیت‌های هنری، مانند نقاشی و یا رنگ‌آمیزی به دادتان می‌رسد. حتی اگر به اندازه‌ی کافی در نقاشی خوب نیستید، به رنگ‌آمیزی و درست کردن کاردستی پناه ببرید. این روش‌های به ظاهر ساده، تاثیر بزرگی در آرامش ذهنتان خواهد داشت.

تغذیه مناسب برای درمان استرس و اضطراب

6. کاهش مصرف کافئین

مصرف بیش‌ازحد چای، قهوه، شکلات و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، به دلیل کافئین موجود در آنها ممکن است باعث افزایش میزان اضطراب شده و بر سلامتی شما تاثیر منفی بگذارد. همچنین به دلیل اثر کافئین بر روی خواب کافی و مناسب، استفاده‌ی زیاد آن باعث بهم خوردن برنامه‌ی خواب شده و آرامش روانتان را برهم می‌زند. اگر آستانه‌ی تحمل پایینی برای کافئین دارید و مصرف مقداری که برای دیگران ممکن است طبیعی و سالم باشد، شما را دچار ناآرامی، تپش قلب و اضطراب می‌کند، به فکر جایگزینی آن با سایر نوشیدنی‌ها باشید.

7. تمرین و تکنیک‌های تنفس صحیح؛

تمرکز بر چگونگی نفس کشیدن و حتی تغییری جزئی در آن، می‌تواند بسیار در درمان حملات پانیک و اضطراب موثر باشد. تکنیک‌های تنفس می‌تواند ذهن و بدن شما را برای مدتی آرام کند.

8. گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش؛

گوش دادن به موسیقی و اصوات آرامش‌بخش، می‌تواند بسیار در کاهش سطح اضطرابتان موثر باشد. موسیقی کلاسیک و صداهای آرام‌بخش طبیعت مانند باران، آتش، جنگل و دریا باعث رفع تنش‌های ذهنی، جسمانی و درنهایت آرامش شما می‌شود. سلیقه‌ی شخصی هر فرد نیز بسیار حائز اهمیت است. گاهی ممکن است موسیقی موردعلاقه‌اتان ریتم تندی داشته باشد، اما در کاهش استرس شما بسیار موثر واقع شود.

9. یوگا و مدیتیشن

یوگا شامل فعالیت بدنی، مدیتیشن، ورزشی سبک و تنفسی صحیح می‌باشد که همگی مواردی بسیار مهم در درمان استرس و اضطراب می‌باشند. یوگا فواید روانی، جسمی و معنوی بسیاری به همراه می‌آورد که تاثیر شگفت‌انگیز آن را در طولانی‌مدت خواهید دید. همچنین با کاهش سطح کورتیزول، فشار خون و ضربان قلب، آرامش را به جسم و ذهنتان هدیه می‌دهد. برای شروع می‌توانید در یک کلاس یوگا ثبت‌نام کرده، یا پیش از آن، از اپلیکیشن‌ها و پادکست‌های بی‌شمار در این زمینه استفاده کنید.

10. وقت گذراندن با خانواده و دوستان؛

وقت‌گذراندن با کسانی که دوستشان داریم، به قلب و ذهنمان آرامش بخشیده و به ما کمک می‌کند تا از شرایط استرس‌زا، ساده‌تر گذر کنیم. حمایت از طرف خانواده و دوستان، حتی اگر به شکل یک آغوش ساده باشد، به ما شهامت و آرامش مقابله با استرس و اضطراب را هدیه می‌دهد. علاوه بر این، نوازش، آغوش و تماس فیزیکی، باعث آزادسازی هورمون اکسی‌توسین در بدن شده که باعث کاهش استرس و افزایش سطح شادی می‌گردد. بنابراین، اگر شرایط سخت و استرس‌زایی را تجربه می‌کنید، یک آغوش از طرف کسی که دوستش دارید می‌تواند بخش بزرگی از نگرانی‌هایتان را از بین ببرد.

11. وقت گذراندن در طبیعت و با حیوانات؛

وقت‌گذرانی در طبیعت، و یا آوردن طبیعت به خانه، تاثیر قابل توجهی در سلامت روان و درمان استرس و اضطراب دارد. راه رفتن در طبیعت و فضای سبز، استشمام بوی تازگی گل‌ها و ‌چمن، غذا دادن به حیوانات و نوازش آن‌ها همگی باعث کاهش هورمون کورتیزول و سطح اضطراب، کاهش فشار خون و افزایش احساس آرامش رضایت از خود می‌شوند. اگر باغبانی و رسیدگی به گیاهان و یا غذا دادن به حیوانات محل زندگیتان را در برنامه‌های زمان استراحت خود بگنجانید، تاثیر درازمدتشان را بر آرامش روان و شادی خود مشاهده خواهید کرد.

مشاوره برای درمان استرس و اضطراب در شیراز

درمان استرس و اضطراب در شیراز 

بهترین راه بدون عارضه و پایدار درمان استرس و اضطراب، برای هر فردی متفاوت است و یافتن و فهمیدن آن، نیازمند زمان، آزمودن و کمک گرفتن از یک فرد متخصص میباشد. بنابراین اگر بعضی از این روش‌ها برایتان موثر نیست، ناامیدی جایز نمی‌باشد. صرفاً باید با شناخت بیشتر خود، روش و تکنیک درمانی مناسبتان را پیدا کنید. از این رو متخصصین ما در مرکز تخصصی مشاوره و نوروفیدبک اندیشه سلامت به عنوان اولین و مجهزترین مرکز مشاوره و نوروفیدبک در شیراز و جنوب کشور میتوانند از تشخیص تا درمان اختلال استرس و اضطراب با استفاده از بروز ترین تکنیک ها و روش های روز دنیا نظیر تست نقشه مغزی QEEG ، درمان نوروفیدبک و لورتا نوروفیدبک و همچنین مشاوره فردی در مسیر درمان این اختلال طاقت فرسا در کنار شما عزیزان باشند.

رزرو وقت از مرکز مشاوره و نوروفیدبک اندیشه سلامت

5/5 - (6 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

4 دیدگاه دربارهٔ «11 تا از بهترین راه های درمان استرس و اضطراب بدون دارو»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *