مرکز تخصصی مشاوره و لورتا نوروفیدبک اندیشه سلامت

اختلال نقص توجه و تمرکز یا ADD

6 تا از بهترین راه های درمان اختلال نقص توجه و تمرکز یا ADD

اگر بخواهیم به یکی از برجسته ترین موضوعات امروزه اشاره می توان به نقص توجه و تمرکز ،کمبود توجه تمرکز یا همان add ، عدم توانایی در تمرکز اشاره کرد ، در این مقاله قصد داریم تا اختلال نقص توجه و تمرکز یا add را برای شما به صورت کامل شرح دهیم و شما را با بهترین راه های درمان اختلال نقص توجه و تمرکز یا add و همچنین بهترین راه تشخیص اختلال نقص توجه تمرکز آشنا کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

همواره، اغلب انسان ها از بدو تولد تا لحظه مرگ با مشکلات متعددی در طول زندگی خود مواجه می شوند که قطعا اختلالات روانشناختی هم از اصلی ترین آن ها می باشند؛ البته فراموش نکنید که امروزه، بیماری به امراض فیزیکی محدود نشده و در بسیاری از موارد هم با اختلال در مغز یا ذهن رو به رو می شویم که بسیاری از ایعاد زندگی انسان را تحت شعاع خود قرار میدهد..

نقص توجه و تمرکز یا add چیست؟

لازم به ذکر است که افرادی که به اختلال نقص توجه و تمرکز مبتلا هستند، نمی توانند مدت زیادی بر روی یک کار متمرکز باشند و در حداقل زمان ممکن با حواس پرتی، بی‌دقتی و… مواجه می شوند و البته موضوع به همین نقطه ختم نمی شود؛ چرا که این دسته از افراد به رفتار های پرخاشگرانه می پردازند و در اغلب مواقع هم از آستانه صبر و تحمل بسیار پایینی برخوردار می باشند. فراموش نکنید که در اختلال نقص توجه و تمرکز، با فاکتور سن و سال سر و کار نداریم و قطعا این بیماری می تواند کودکان و یا حتی بزرگسالان را به خود درگیر کند.

درمان نقص توجه و تمرکز در شیراز

علائم اختلال نقص توجه و تمرکز یا add

بدیهی است که هر اختلال و بیماری با علائم و نشانه های بسیاری همراه است و قطعا اختلال نقص توجه و تمرکز هم از این موضوع مستثنی نمی باشد؛ به همین علت هم در ادامه قصد داریم به نشانه های add، بیشتر بپردازیم:

قطع کردن صحبت افراد:

بهتر است بدانید که صبر کردن، از جمله فرایند طاقت فرسا برای یک فرد add، محسوب می شود و به همین علت هم اغلب آن ها به قطع کردن گفت و گو های دیگران؛ می پردازند.

آشفتگی عاطفی:

گفتنی است که این دسته از افراد به خشم و عصبانیت بسیاری دچار می شوند و کوچک ترین اتفاقی، منجر به بروز خشم و ناراحتی در آن ها خواهد شد.
بی قراری: از دیگر علائم شایع در اختلال نقص توجه و تمرکز، می توان به بی قراری اشاره کرد که کودک یا بزرگسال قادر به یک جا نشستن به مدت طولانی یا حتی صبر بیش از حد را ندارند و این موضوع موجب رنجش در این دسته از افراد، می‌شود.
به پایان نرساندن فعالیت ها: کودکان یا بزرگسالانی که با اختلال add، دست و پنجه نرم می کنند به فعالیت های گوناگونی اعم از ورزش، هنر، درس و … علاقه نشان می دهند، اما متاسفانه تمام کردن این دسته از فعالیت ها از جمله فرایند های بسیار دشوار، به شمار می آید.

عدم دقت و تمرکز:

لازم به ذکر است که نشانه اصلی اختلال add، این است که افراد قادر به توجه و تمرکز کافی نیستند و در حداقل زمان ممکن به حواس پرتی و بی دقتی دچار خواهند شد.
انجام فعالیت های خطرناک: متخصصان معقدند که این دسته از افراد به ریسک و انجام فرایند های خطیر، علاقه دارند و همین مورد هم ممکن است که منجر به آسیب روحی و حتی جانی در آن ها شود؛ بنابراین اگر اطرافیان شما به این دسته از فعالیت ها علاقه دارند و از انجام یا حتی آسیب دیدن در این مسیر لذت می ‌برند؛ امکان دارد که به اختلال نقص توجه و تمرکز مبتلا باشند.

عدم یادگیری:

بدیهی است که برخی از مسائل از جمله ریاضی، حفظیات و … به دقت و تمرکز بسیاری نیاز دارند و به همین علت هم یادگیری چنین مسائلی برای این دسته از انسان ها، اندکی دشوار می باشد.

بهترین راه تشخیص اختلال نقص توجه و تمرکز یا add

پس از آشنایی با علائم اولیه این اختلال، لازم است که به تشخیص قطعی اختلال نقص توجه و تمرکز یا add برسیم و در این راستا می توان به بهترین راه تشخصیص اختلال نقص توجه و تمرکز یعنی تست نقشه مغزی QEEG نام برد. به طور خلاصه می توان گفت که تست نقشه مغزی، به کمک دستگاه مخصوص در موسسات معتبر انجام می شود. تست نقشه مغزی یا QEEG ، به دریافت سیگنال و اطلاعات از سطح مغز می ‌پردازد و بدیهی است که از جمله کامل ترین روش ها در زمینه تشخیص قطعی در اختلال های روان شناختی به شمار میرود . و به همچنین به عنوان بهترین تست نقص توجه و تمرکز و یا add نیز از آن یاد میشود. خوشبختانه به کمک تست نقشه مغزی و یا همان qeeg، می توان از روند درمان و البته بهبود بیماری هم اطمینان حاصل کرد؛ چرا که متخصصان با انجام این تست به طور متوالی، قادر به مقایسه قبل از درمان و بعد از درمان؛ خواهند بود.

درمان اختلال نفص توجه و تمرکز ADD

بهترین راه های درمان اختلال نقص توجه و تمرکز یا add

پس از آشنایی با اختلال نقص توجه و تمرکز، نوبت به اقدام برای درمان می باشد که خوشبختانه این دسته از اختلال های روان شناختی با درمان های متنوعی رو به رو هستند و در ادامه قصد داریم به شرح برخی از آن ها بپردازیم:

1) درمان با دارو:

متاسفانه برخی از افراد به سرعت دارو را جایگزین سایر درمان ها می ‌کنند که قطعا در این راستا با مشکلاتی اعم از عوارض دارو و … مواجه می شوند؛ فراموش نکنید که استفاده از دارو یک نوع مسکن است و هرگز درمان قطعی محسوب نمی شود. تصور کنید که یک فردی با مشکلات ضعف چشم و اختلال در بینایی، دست و پنجه نرم می کند؛ آیا استفاده از عینک یک درمان قطعی به شمار می آید؛ قطعا پاسخ منفی است و این فرد باید از سایر شیوه های درمانی از قبیل لیزر و … بهره ببرد.

2) استفاده از نوروفیدبک:

خبر خوش این است که اختلال نقص توجه و تمرکز یا ADD از یک درمان قطعی و البته دائمی برخوردار می باشد که نام آن هم درمان نوروفیدبک یا لورتا نوروفیدبک است؛ این روش به تنظیم امواج و فعالیت های مغزی می پردازد؛ چرا که امواج مغزی سرشار از پالس های الکتریکی است که در حقیقت افکار، احساسات، عادت ها و .. را در شما ایجاد می کند و قطعا این مورد در درمان اختلال add، بی تاثیر نخواهد بود و همچنین یکی از فواید درمان با نوروفیدبک این است که در کنار درمان اختلال نقص توجه و تمرکز شما این درمان میتواند اختلالات دیگری نظیر افسردگی و اضطراب را به صورت همرمان در شما درمان کند چرا که به تنظیم امواج مغزی فرد میپردازد.

3) رفتار درمانی:

بدیهی است که روانشناسان نقش مهمی را در رفتار درمانی و البته درمان اختلال نقص توجه و تمرکز یا ADD دارند؛ چرا که این دسته از متخصصان، به طور دقیق به بررسی و درمان خشونت، عدم عزت نفس، بی قراری و…. در این بیماران، می پردازند.

4) رفتار درمانی برای والدین:

همواره، خانواده نقش مهمی را در راستای کنترل و حتی درمان در اختلال های روان شناختی ایفا می کنند و در این مورد هم لازم است که با آموزش ها و البته مدیریت هایی آشنا شوند که خشونت و یا صبور نبودن کودک را از طریق پاداش و تنبیه؛ و سایر روش ها که توسط مشاور متخصص ارائه میشوند کنترل نمایند.

5) ورزش:

پیشنهاد می شود که کودکان و یا بزرگسالانی که با اختلال عدم تمرکز یا add، دست و پنجه نرم می کنند به فعالیت های فیزیکی اعم از کاراته، تکواندو، بدنسازی و … بپردازند تا هیجانات آن‌ها به طور کامل، تخلیه شود و خلق خوی شما تحت کنترل قرار گیرد.

6) رژیم غذایی سالم:

متخصصان تغذیه معتقدند که اگر این بیماران از مواد کافئین دار، شکلات، قهوه و هرگونه قند ناسالم … استفاده نکنند در کنترل و بهبود این اختلال، بسیار موثر خواهد شد.

بهترین راه درمان اختلال نقص توجه و تمرکز یا ADD در شیراز

از آنجا که بهترین راه درمان نقص توجه و تمرکز یا ADD برای هر فرد میتواند متفاوت باشد در قدم اول نیاز به بررسی های اصولی توسط متخصصین مربوطه میباشد از این رو متخصصین مجرب مرکز تخصصی مشاوره و نوروفیدبک اندیشه سلامت به عنوان اولین و مجهزترین مرکز مشاوره و نوروفیدبک در شیراز و جنوب کشور با بیش از 15 سال سابقه فعالیت میتوانند با بهره گیری از بهترین روش های تشخیصی روز دنیا نظیر تست نقشه مغزی بهترین راه درمان نقص توجه و تمرکز را به شما پشنهاد دهند.

 

رزرو وقت از مرکز مشاوره و نوروفیدبک اندیشه سلامت

5/5 - (5 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *